2018. augusztus 9., csütörtök

David Ebershoff: A dán lány

Egy részben megtörtént eseményeket feldolgozó, gyengéd portré a házasságról arra a kérdésre keresi a választ: Mit tennél, ha valaki, akit szeretsz, minden értelemben meg akarna változni?

Egy kérdéssel indult – a feleség apró szívességet kér a férjétől, miközben mindketten a stúdióban festegetnek –, és olyan átváltozáshoz vezetett, amelyre egyikük sem számított. A tényeket és a fikciót romantikus látásmóddal elegyítő regény a házasság bensőségességét mutatja be, és Lili Elbe, az első nemet váltó ember, valamint a házastársi hűség, a saját ambíciói és vágyai gúzsában őrlődő feleség figyelemre méltó történetét meséli el.








Oldalak száma: 304
Megjelenés éve: 2015
Kiadó: Penguin 


Olvasási idő:
2017. december 31., 20:35 → 2018. január 9., 20:06

Mint ahogy a fülszöveg is ismerteti, a történet (részben) megtörtént eseményeket dolgoz fel. Főszerepben Einar Wegener-rel, aki egykor egy világhírű festő volt, s kinek leghőbb vágya az volt, hogy átformálja magát. Einar volt a történelem első nemet váltó egyéne, akit később Lili Elbeként emlegettek.
A történet ezt a folyamatot dolgozza fel, és azt, hogy mindehhez hogyan áll a hozzá legközelebb álló személy, a felesége, Greta. A könyv kettejük bensőséges kapcsolatát, egy házasság átalakulását, a szeretet több formáját és Einar/Lili gondolatait mutatja be.

❝This is not my body. I have to let it go.❞

A könyvhöz azért kezdtem neki, mert tudtam a film létezéséről, és mint olyan, mindenféleképpen meg szerettem volna nézni. Azonban úgy álltam hozzá, mint a legtöbb könyvmoly ilyenkor; előbb a könyv, aztán a film. Így is tettem.
Valószínűleg jól döntöttem, hiszen, ha fordítva lett volna, talán még inkább csalódás lett volna a könyv, mint amennyire az volt. Sok véleményt olvastam, ami inkább arra sarkallja az embert, hogy hagyja ki a könyvet és csak nézze meg a filmet. Miért nem hallgattam inkább ezekre az emberekre…

A karakterek számomra kicsit távolinak tűntek. Greta például véleményem szerintem nem kapott túl sok töltetet, pedig én szívesen olvastam volna kicsit többet a segítő feleségről. Ha már itt tartunk, nem tudom nem a filmhez hasonlítani az egészet, ahol Alicia Vikander hatalmasat alakított a női főszerepben. Ehhez képest itt nem sokat tudtunk meg róla, pedig szerintem egy fontos momentuma lett volna a történetnek.

Einar és Lili különféle gondolkodásmenete inkább tűnt úgy számomra, mintha egy skizofrén egyénről szólna a történet – persze sosem tudhatom, hogy valójában min mehet keresztül egy transznemű. Közben viszont úgy gondolom, hogy nem volt teljesen meghatározva a határ a két egyén között. 

Mindemellett hiányoltam kicsit Einar és Greta kezdetleges szerelmének történetét is. Hála istennek a film ezt kicsit jobban boncolgatja, azonban David Ebershoff azon kívül, hogy néha megemlítette, hogy szerelmesek voltak valaha, nem igazán foglalkozott a szerelmükkel. Talán nem ez a fő témája a történetnek, de azért elég fontos volt Einar életében Greta ahhoz, hogy erről legalább egy kicsi szó is essen.

❝I love you beacuse you are the only person who made sense of me.❞
Érdekes regény, hiszen egy olyan témát dolgoz fel, ami a mai világban is majdhogynem tabutéma, de közben meg nem volt olyan jól eladva a történet, hogy hátast dobtam volna tőle. Kicsit életszerűbb történetet vártam, hiszen Lili Elbe kora egyik legbátrabb nője volt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése