2015. július 3., péntek

Sarah Dessen: Tökéletes

Jason tökéletes. A zárkózott, maximalista Macy is az akar lenni, ezért jár a fiúval. De létezik-e tökéletes ember, és egyáltalán jó-e hibátlannak lenni? Macy sokáig úgy érzi, a válasz igen. Ezen a nyáron azonban megismerkedik egy egyáltalán nem tökéletes csapattal: a Wish partiszervíz fiatal munkatársaival. Ez a barátság és az új szerelem a büntetett előéletű, de jóravaló és művészi hajlammal megáldott Wesszel felszabadítja, boldogabbá teszi, s átértékelteti a lánnyal egész addigi életét, kapcsolatát „tökéletes” édesanyjával. Végre elkezdheti feldolgozni imádott apja halálát is, amiért alaptalanul felelősnek érzi magát.

Oldalak száma: 382

Megjelenés éve: 2012
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó Kft.



Macy mindenáron megpróbál tökéletesnek látszani, úgy ahogy barátja, Jason is. Azért jár vele, hogy az emberek elfogadják őt. Bár Macy nem is sejti, de ez a megfelelni akarás apja halála miatt kezdett kialakulni benne.  Aztán szépen lassan Macy egy falat emelt maga köré, gondolván, ha tökéletesnek mutatkozik, nem lesz semmi baja. Mígnem feltűnnek a színen a WISH paritszervíz kicsit sem tökéletes csapata, akik fenekestül felforgatják Macy életét és átszakítják addig tökéletesnek vélt burkát. 

--------------------------------------------------

Egy könyv, ami megmelengeti a lelkedet.
Egy könyv, ami azt adja neked, amit bele szeretnél látni.
Egy könyv, ami egyszerűen tökéletes. Hogy miért? Mert cseppet sem az.


Ez volt az első Sarah Dessen regény, ami a kezem ügyébe került. Kissé félve is álltam neki éppen ezért. De kellemesen csalódhattam az írónőben. 


Maga a könyv, csak emlékeztetett engem arra, hogy milyen ne akarjak lenni. Macy életét olvasva csakis arra tudtam gondolni, hogy én bizony nem szeretnék ennyire mások véleményétől, akaratától függeni. A tökéletes szó számára csak egy álca, egy köpeny volt, amit azért húzott magára, hogy rend és biztonság legyen az életében - abban az életben, amelyben hősként szeretett és tisztelt édesapja már nem lehet jelen. Egyszerűen csak elég jó akart lenni mindenki számára.
A lényegre térve, Macy inkább csak buta volt, mert szinte megszűnt önálló lényként érvényesülni. Mindent úgy tett, ahogy Jason vagy az édesanyja elvárná tőle. Mindeközben észre sem vette mennyire elveszett a megfelelési kényszer fojtogató habjai között, csak akkor amikor felbukkant a színen Delia és az ő kissé ügyetlen munkatársai. Azonban Macy mindennek ellenére is egy szerethető karakter volt. Felüdülés volt számomra végignézni, ahogy kibontja a szárnyait és repülni kezd, maga mögött hagyva a magány és az elnyomás rosszaindulatúságát.

A partiszervíz csapata képviseli a könyvben a nyűzsgést, a káoszt, a tökéletlenséget, az életet.  Az öttagú bagázs minden tagja fölött jártak már azok a bizonyos viharfelhők és pontosan ezért hasonlítanak minannyian kicsit Macy-re. Azonban az ő életük kissé másként alakult és mind igazi egyéniségekké nőtték ki magukat, míg a lány megbújt a maga kis csigaházában. Társaságukban Macy élt, felengedett és jól érezte magát, a legnagyobb segítséget viszont csakis Wesnek köszönhette. 

Egy este Wes és Macy épp egy buli felé tartottak, amikor a kocsijukból kifogyott a benzin. A csend elkerülése érdekében elkezdtek játszani egy játékot, az igazmondósat, ami alapjában véve szerintem egy és ugyanaz, mint nálunk a kérdezz-felelek. Ez a játék végigkövette a könyvet, és láthattuk Macy hogyan dolgozza fel apja elvesztését és hogyan nyílak meg, s mutatja meg lelkét talán életében először egy olyan embernek, akit csak nemrég ismert meg. Wesley közelében a lány nem akar más lenni, csak az, aki az édesapja halála előtt is volt.
Habár a fülszöveg kihangsúlyozza, hogy Wes büntetett előítéletű - agyunkban ezzel rögtön egy igazi rosszfiú képét keltve -, mégsem ezt a fajta karaktert kapjuk. Akkor sem, ha Macy anyja ezt igyekszik minden erejével bebizonyítani.
Tudtam, hogy nem egy romantikus könyvet olvasok, azonban tűkön ülve vártam az első csókot és a szerelmesek egymásra találását. Ennek ellenére úgy hiszem, hogy a megfelelő helyen, a megfelelő időben történt minden. A szereplők kellőképpen megismerhették egymást, mielőtt komolyabbra fordultak volna a dolgok. Tetszett, hogy a könyv háromnegyedében csak ismerkedtek, barátkoztak és habár ott volt közöttük az a bizonyos szikra, nem gabalyodtak egymásba idő előtt, mint a legtöbb ifjúsági regényben.


A szereplők alapjában véve mind kedvelhetőek voltak és belopták magukat a szívembe.
Ott van például Delia, aki számomra egy Hamupipőke-beli jótündér keresztanya képét teremtette meg, az anyai tanácsaival együtt. 
Kristy a maga nagyszájúságával és színes személyiségével a valaha volt legjobb barátnőként állt Macy mellett és segítette őt ki abból a mocsárból, amibe beleragadt az apja halála után. 
Monica, vagyis Monoton a maga lassúságával és zombi-szerű, egyszavas válaszaival olykor-olykor az őrületbe kergetett, viszont remekül szórakoztam rajta.
Ez alól a szerethető kategória alól kivételt képez Jason. A tenyéremászóan (tökéletes) tökéletlen JasonEgyszerűen a falra másztam tőle, holott személyesen talán kétszer ha szerepelt a könyvben. De az e-mailje, amit Macynek cimezett egyszerűen kiborított. Habár mások felnéztek rá, az én szememben ő kicsit sem tökéletes. Ahogy a könyvtárbeli fruskák sem.

A történet számomra önmagában véve ötcsillagos, de nem hagyhatom figyelmen kívül azokat az apró hibákat, amelyet a könyv végére már az őrületbe kergettek. Példának okáért; az egyik pillanatban még lefelé jött Macy a lépcsőn, a következőben pedig - minden átmenet nélkül - már az étteremben ült.
Összefoglalva; a könyvnek megvolt a maga hangulata azzal a kellő adag képzelettel megfűszerezve, amitől egy könyv könyv lesz. Jóval többet kaptam a Tökéletestől, mint amennyit elvártam volna tőle, viszont muszáj egy icipicit szigorítanom a pontozásomon, mert a hiba, az mégis hiba.


-------------------------------------------------------

Borító: 5/3 

Történet: 5/4 
Írói kivitelezés: 5/4



-------------------------------------------------------

Kedvcsináló idézetek a könyvhöz:

  • ,,Szükség van néha egy kis zűrzavarra. Különben nem élvezed igazán, ha jól mennek a dolgok.''
  • ,,Jó, ha az embernek van választása, még akkor is, ha nem tud élni vele.''
  • ,,De semmi nincs abban, ha az ember nem tartozik mindenhová, ha valahová tartozik.''
  • ,,Tulajdonképpen ez az én problémám. Senkivel nem beszélek arról, hogy mi van a fejemben, mert attól félek, hogy nem bírják elviselni.''
  • ,,- Mit csinálnál, ha megtehetnél bármit?
    Tettem egy lépést felé és nem maradt több hely kettőnk között.
    - Ezt - feleltem és megcsókoltam.
    Megcsókoltam. Ott, az utca közepén, amikor az egész világ ott volt körölöttünk.''

2 megjegyzés:

  1. Szeretem Sarah Dessent, legalábbis a figyelj rám című könyvével engem megnyert magának. Abban elég komoly témákat boncolgatott, épp ezért okozott csalódást egy másik könyve, az Altatódal. Ez untatott, végig sem olvastam. Erről nem hallottam, de lehet utána nézek :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fel is írom magamnak a 'Figyelj rám'-ot, egyébként is szemeztem már vele. Az Altatódalnak is utánanéztem, az már valahogy alapjáraton nem fogott meg, de egyszer majd lehet én is belenézek, ha nagyon csalódni szeretnék valamiben.

      Törlés